Monday, March 23, 2009

miskin dan hina........complete version

miskin dan hina mmg xdpy dipisahkan.....mcm aur dan tebing....hehhehe.....okai r... the point is...org miskin nie mmg xdpt dipisahkn dgn penghinaan....kenape?sbb org miskin mmg slalu dihina walau baek or pandai mcm mana pown dia....dia akan tetap akan dihina selagi dia masih dlm keadaan miskin dia...so, aku nk nasihatkn kepada sesiapa yg miskin mcm aku yg slalu dihina nie sabar dan byk2 r berdoa kpa allah supaya hidup kita akan di permudahkan....

mmg r penghinaan nie sgt memalukan..tambahan lae kta dihina on public....mcm lak org miskin mcm kita nie xda perasaan.........bkn yer kita mintak nk dok dlm keadan miskin mcm nie...dah mmg kita ditakdirkna lahir dlm keadaan miskin....hurm....nk ckp xberusha...aku tengah berusaha skrg...cuma hasil yer xdpt lae...yer r..aku masih lae belajar....dgan kos yg aku amik nie tambah plah tiap2 sem aku byr ansuran laptop aku...mmg r xkn cukup langsung....baru2 nie aku kna print panel...hampir rm300 hbs...skrg aku sgt2 pokai....

ada ayah pown....tp dia lepas tgn jek kt aku ngan adik aku..kitorg kna survive snd...aku jga ada 2 org abg and 3 org kakak yg keje bagus2 dan bleh dianggap senang r...tp bla kau minta tlg...nk taw apa aku dapt? nie jwpn diorg.....'kami dlu pon susah..ang rasa r plak...'

dgn ini aku nasihatkn kepada diri aku dan semua org yg rasa diri dia miskin dan hina mcm aku nie....walau dihina mcm mana pown..sabar dah tebalkn muka....igt ALLAH itu Maha Adil.....

igt....semua nie...dugaan ALLAH kpd kita....mesti ada hikmah disebalik semo nie...mana taw dia nk bg suprise kt kita nnt...mgkin tyme tur..org yg hina kemiskinan kita akan dtg minta pertolongan kita..
pada masa tur...kita jgn jadi mcm mereka...tlg mereka..kerana hanya ALLAH dpt memberi pembalasan kpd mereka...siapalah kita untuk menghukum mereka.

2 comments:

Anonymous said...

tiada dunia kita atau dunia mereka.. as long as we start at one point(Allah)..we r just the same

janna-ym dgn awk... said...

kehidupan awk x seindah pelangi..tapi awk perlulah berusaha utk mengindahkan lg hidup awk.. sori sy x pandai berkate2..mcm aper je..hehe.awk..gd luck tau.semoga awk cpt2 abis bljr n keje besa2 pastuh bahagiakan emak awk... amin...