Monday, March 23, 2009

ibuku ialah CHE' RAHANI BINTI YUSUF

mlm nie...aku sgt2 rindukn mak aku....yelah dah 4bln aku xblk rumah...bkn aku sengaja xmaw blk...tp sbb aku skrg da masalah kewangan...clu nk blk kedah tiket bus pergi jek dah rm42...clu pergi blk..dah rm84...mana lah aku nk cari det tur..huhuhu..aku wat keje partime pown cukup tuk support sket mkn minum aku..hheeheh
kembalik ke tajuk asal..hhehe..bagi aku.. mak aku adalah seegala2 yer...dia lah dunia aku..dialah pembakar semangat aku..aku sampai ketahap sekarang hanyalah kerana dia...aku penah jugak terpikir clu dia xda..mcm mana?hurm...apa yg aku bleh bayangkn sekarang adalah...clu aku berjaya dlm hidup pown xda makna yer dah..sebab apa?
aku wat semo nie sbb aku nk bahagiakn mak aku....aku nk bg kesenangan kt mak aku..for once aku nk tgk dia senang xpyh pikir byk sgt masalah..cukup lah apa yg dia dah lalui dari kecik pai sekarng...
sekarang aku nk cita sket serba serbi perjalanan hidup mak aku....

mak aku dilahirkn pada 16 april 1958 bersamaan dgn 26 ramadhan 1377 iaitu are rabu..hurm...masa mak aku kecik....tok ngan wan aku bercerai...so mak aku dok merata2 tempat..kengkadng ngan wan aku..kengkadang ngan tok aku xpon ngan nenek mak aku..hurm...ada 1 tyme tur mak aku dok ngan wan aku...wan aku nie ska meneroka..so mak aku dok r berdua ngan wan aku kt dlm hutan bka kebun...xsilap aku umor mak aku tyme tur 8 thn kot...kwn bek mak aku tyme tur ialah seekor anjing yg wan aku bela tok jaga kebun..
lepas tur mak aku dok ngan nenek mak aku lah..tyme tur mak aku smbg belajar blk...bg aku mak aku seorg yg cepat belajar n daya igatan dia sgt kuat...tp malang yer mak akux diberi peluang utk smbg belajar..tyme mak aku berumor 14 thn...tyme tur tok ngan wan aku(ibu bapa mak aku) xda...so nenek mak aku paksa mak aku kawin ngan sepupu mak aku..mak aku xmaw...tapi apakn day..mak aku tetap dipaksa kawin...pada usia sewal 14thn kita skrg masih lae maen anak patung...mak aku dah pon berkahwin dan setahun kemudia mak aku xmaen anak matung tp kna jaga ada sendiri pada umur 15 thn....dari hasil perkahwinan yang hanya bertahn selama 8thn tur mak aku dikurniakn sepasang cahayamata...bkn mak aku yg mintak cerai..tp diceraikn...reason dia aku pown xpasti,....tp dari apa yg aku dgr dari sedara mara belah mak aku...1st husban mak aku tur gila sket..penah satu kes...mak aku bela kucing...kucing nie baek sgt... clu mak aku blk dari pasar beli ikan letak kt lantai...kucing nia aku duduk tgu jaga ikan tur supaya kucing laen xcuri ikan tur...pada suatu ahari burung belaan bekan suami mak aku tur kna mkn dek kucing lae...sbb dia mrh sgt n dia tuduh kucing mak aku yg mkn burung dia...dia amek kucing tur n lambung kelagit lantas dgn menggunakan sebilah parang....terputus kucing kesygan mak aku itu kepada 2bhgian...mati lah kucing itu....contoh laen kegilaah bekas suami kak aku ialah..dia penah letak pisau bwah buaiyan abg tiri aku tyme mak aku gaduh ngan dia....
okay...selepas bercerai....bekas suami mak aku nie gila talak larh plak...pastur dia culik anak2 mak aku dok ngan dia....disbbkn kegilaan dia..mak aku xberani nk amek blk anak2 dia...
tyme mak aku menjanda muda..hheheehe...byk pinangan mak aku tolak sbb serik ngan last yer perkahwinan...dlm masa tur mak aku dok ngan abg mak aku n kak ipar dia....kak ipar mak aku ckp...dia suruh mak aku usahankna sawah dia...mak aku buatlah...memandangkn mak aku xda pelajaran..tur jek kerje yang mak aku bleh wat nk sara hidup diri sendiri...bagai keluar mulut harimau masuk mulut buaya....mak akud dianiaya lagi..
selama tiga thn..mak aku xdibyr gaji...mak aku jaz dpt mkn dan tempat tiggal..mak aku dilayan seperti hamba abdi...selepas tur mak aku blk dok ngan nenek dia....selepas genap 5thn menjanda...dan hampir 20 pinagan mak aku tolak.....
ayah aku pula mencuba nasib masuk minang mak aku...1st... mak aku tolak...ayah aku xputus asa....dia g merisik lagi...
mak aku still xnk n tolak...sapa larh yg nk kawin ngan duda anak 5 yg baru jek kematian isteri 3bln sblm tur....kejer plak bwk teksi jek....pinangan seorg yg berpangkat dato' yg beranak dua pown mak aku tolak...nie kn ayah aku duda yg miskin anak 5....mak aku bkn seorg yg meterialistic...tp mak aku tyme tur bercinta ngan org laen..hhehhehe..clu korg nk taw tyme mak aku kna paksa kawin tyme mak aku umor 14 thn tur...mak aku ngah bercinta ngan kazen mak aku sorg lae....hhhehehe..okai back o the real story...
then bla kali ketiga ayah aku masuk minang mak aku...nenek mak aku kesian ngan ayah aku..plus ayah aku seorg yang pandai berkata2..hehhemak aku dipaksa kawin buat kali kedua...
amak aku menagis mlm sblm mak aku dinikahkn....mak aku xnk kawin sbb mak aku dpt rasakn somethg wrong could happen....
bla mak aku siap djapkabulkn ngan ayah aku....mak cuba terima ayah aku seada yer...then bla mak aku disahkn mengandung kakak aku....mak aku sgt epi..hehhehe...tp kesengsaraan mak aku xberakhir disini... this is just the begining of the real story......


tyme mak aku mengandungkn kakak aku 9bln dan bla2 masa jek mak aku boleh bersalin...mak aku terpaksa pergi ke pasar beli brg2 nk masak utk ayah aku n ank2 dia mkn dgn hanya berjalan kaki sejauh 2km....ayah aku lak..dok rumah..baring smbil baca surat kabar..tur larh aktivitia dia saban hari...bla mak aku bersalin kakak aku dan diberi nama Qadratul Asma' pada subuh hari tanggal 25 april 1986 bersamaan dgn 15 sya'ban 1406...n bla mak aku blk umah pagi tur jgak..mak aku dah kna start masak..kemas rumah n so on...sepatut yer seorg wanita yg baru bersalin xbleh wat keje byk n  perlu byk berehat n pantang..tp bkn mak aku....mak aku kna wat semo keje mcm biasa walu sakit mcm mana pown...begitu jgak apa yg terjadi tyme mak aku lahirkn aku iaitu pada tanggal 26 april 1988 bersamaan dgn n 9 ramadhan 1406....tyme tur lae teruk cause bln puasa.....dan adik aku pula dilahirkn mellalui pembedahan pada 19 mei 1992 bersamaan dgn 17 zulkhaedah 1412 da dinamakn Qadratul Amani....
mak aku penah mengadu kt wan aku...tp wan aku ckp kt mak aku..'nak wat mcm mana...nasi dah jadi bubur...' mak aku penah nk bercerai tyme tur sbb xthn sgt....bkn setakat ayah aku yer perangai jek...anak2 dia skali...diorg fitnah mak aku,...n mcm2 diorg wat nk bg mak aku kuar dari umah tur....tp mak aku bertahan coz mak aku taw aper perasan seorg anak bla mak bapak dia bercerai sbb mak aku jgk mangsa perceraian...sbb ktorg 3 org mak aku bertahn sampai 22 thn...2 thn lepas setelah didesak oleh adk aku yg bongsu tur ngan aku.... mak aku berani jgk minta cerai dari ayah aku..tp sampai sekrg..mak aku blm diceraikn... n mak aku digantung xbertali....mesti korg rasa aku ngan adk aku cm jahat sbb pengaruh mak aku suruh mintak cerai..tp apa perasan korg bla seorg bapa yg xpenah peluk anak dia....even bla aku sakit teruk giler are tur...dia wat xtaw jek walaupon aku brg kt ruang tamu n dia bleh wat dono jek tgk tb....sdh sgt..kgkdg kitorg rasa...ada ayah ngan xda ayah samer jek raser yer.....
skrg mak aku tgl ngan adk aku kt jitra kedah....even mak aku sgt dlm keadaan yg xsihat...mak aku gagahi jugak utk besar n sekolahkn kitorg...mcm2 penyakit mak aku dpt...sblm nie mak aku disahkn kna barah rahim tyme kau form5....doktor ckp sbb mak aku xpantang tyme lepas bersalin....sblm tur mak  aku kna barah payudara tyme kau form 3....tyme mak aku lepas wat pembedahan pown ayah aku wat xkisah jek....
skrg adalah tugas aku sbg anak lelaki tunggal mak aku..memandangkn kitorg dah delete anak mak aku ngan 1st husban dia dulu sbb diorg skrg dianggap derhaka sbb sanggup mencaci hina mak aku....diorg salahkn mak aku sbb ayah diorg ceraikn mak aku....
hurm sbgai anak lelaki tunggal..aku akn berusha belajar b keje elok2 nnt supaya aku bleh bg kesengan kt mak aku..kgkdg bla tgk mak aku wat kuih nk diantr jual aku rasa kesian sgt coz dlm umur mak aku skrg ngan semua penyakit yg dia hidap...dia spatut yer duduk rehat jek....

YA ALLAH AKU MOHON KEPADAMU YA ALLAH BAHAGIAKN IBU AKU, MURAHKN REZEKI DIA, BERIKAN DIA KESIHATN YANG BAEK DAN PANJANGKN UMUR DIA SUPAYA AKU MEMPUNYAI KESEMPATAN MEMBALAS JASA IBUKU N MEMBERI KEBAHAGIAAN KEPADANYA.....YA ALLAH BUKAKNLAH HATI AKU UTK MUDAHKAN AKU MEMAHAPI APA YG AKU PELAJARI SUPAYA AKU MEMPEROLEH KEPUTUSAN YANG BAEK DAN CEMERLANG AGAR AKU DPT MEMPEROLEH KERJA YG ELOK SUPAYA AKU MAMPU MEMBAHAGIAKN IBUKU.....AMIN YA RABBAL ALAMIN....

6 comments:

faheza said...

wow...
teror giler mak ko..
mok ko leh ar jdi salah 1 idola wanita tabah dlm idop aku after mak aku..
mak aku ttpi no 1...
huhuhuhu

Hakimi said...

Bagus2.. blog pasal mak.. haha baik gile

aku pun merindui ibuku..

takde duit sangat2 ke?

leynda said...

hurmm..mcm cte telenovela tp neyh real nye..bgsla igt mak eyh..ak pown rindu mak ak gak..hehe..

Anonymous said...

May Allah Bless u, Che Rahani bt. Yusuf.

qieynah said...

aku bukan komen baik2 tau,
~~~sbb bnda2 mcm nila aku mls nk cari laki...baik jadi loner...kalu nk anak sgt, juz adopt ngn umah anak yatim...tensen aku ngn msalah sosial skarang...

janna-ym dgn awk... said...

sedeh2..ngs la sy bc blog awk ...